Under 2021 bygger vi grunden till stödet för utbildningsplanering i Ladok så att testlärosätet Konstfack kan börja använda Ladok för utbildningsplanering i höst och mållärosäte 1, Sveriges lantbruksuniversitet, kan gå igång sommaren 2022. Dessutom levereras mindre förbättringar till befintlig funktionalitet i utbildningsinformation under våren:
- Varning om man lämnar en sida utan att spara (gäller hantering av utbildningsinstanser och utbildningstillfällen). Finns på plats från och med sprint 165.
- Kopiera tillfälle till nytt tillfälle för alla tillfällen av alla utbildningstyper
- Vi utreder några fler förbättringar som ev kommer i vår
Under hösten 2021 är planen att leverera en grundläggande funktionalitet för:
- Att skapa kursplaner
- Att skapa utbildningsplaner
- Processtöd för att redigera utbildningsinformation
- Att hantera litteraturlistor
Den funktionalitet som är planerad finns beskriven i bilaga 1 i förstudierapporten.
Projektet ansvarar inte för:
- Införande av den nya lösningen på respektive lärosäte
- Överföring av data från befintliga system till Ladok
- Att bygga integrationer mot lokala system på respektive lärosäte
Däremot kommer lärosätena få stöd i ovanstående frågor.
Den process för utbildningsplanering som systemet är tänkt att stödja finns beskriven
Bilaga 1 – Stödet för utbildningsplanering
Systemstödet för processtegen kommer att utvecklas i två faser. Nedan finns innehållet i varje processteg beskrivet samt i vilken fas funktionaliteten är planerad. I fas 1 utvecklas en grundfunktionalitet för det som beskrivits och i fas 2 vidareutvecklas den funktionaliteten vid behov, dessutom tillkommer viss funktionalitet. Även funktionalitet som inte kommer att ingå i lösningen och stöd som redan finns i Ladok är beskrivet. Mållärosätenas behov kan komma att påverka vilken funktionalitet som utvecklas i vilken fas.
- Skapa underlag till utbildning samt till utbildnings- och kursplaner
Befintlig funktionalitet | Fas 1 | Fas 2 | Ingår ej |
Möjlighet att via utbildningsmallar definiera vilka fält som ska ingå (utöver de obligatoriska). | 1.11 Skapa, revidera, ta bort utkast. Kunna definiera innehållet i de olika styrande dokumenten som kursplan och utbildningsplan. | Möjlighet att importera gamla kurs- och utbildningsplaner. Se 5.2. | |
1.12 Möjlighet att lägga upp utkast med få obligatoriska fält. | 1.22 Logik mellan attribut så att vissa attribut styr giltiga värden för andra attribut. | ||
1.13 Stöd för textmallar. Strukturerad text med stavningskontroll, punktlistor, kursiv/fet stil. Möjlighet att systemet rättar/hanterar oönskade tecken vid klipp och klistra. | 1.23 Skapa utbildnings- och kursplaner med utgångspunkt i gamla planer (kopiera). | Editering av bilder och tabeller. | |
1.14 Längre textfält än dagens Ladok. | |||
1.15 Möjlighet att ange marknadsföringstexter. | |||
1.16 Lärosätes specifika attribut (möjlighet att skapa egna attribut per lärosäte av typen fritext, datum och tal). | 1.26 Lärosätesspecifika attribut som bygger på lokala grund-datakategorier. | Möjlighet att koppla regler och logik till lärosätesspecifika attribut. | |
1.17 Förfrågan till annan organisatorisk enhet om ny kurs och/eller nytt kurstillfälle från programansvarig/ägande samt möjlighet att godkänna/neka förfrågan från kursägande organisatoriska enhet. | |||
1.18 Förifyllda, editerbara värden utifrån t.ex. utbildning. | |||
1.19 Endast relevanta värden för lärosätet är valbara (t.ex. exkludera vissa värden så att de inte är valbara). | |||
1.20 Möjlighet att mata in textfält på svenska och engelska. Möjlighet att se textfälten på svenska och engelska bredvid varandra. |
- Hantera utbildning, utbildnings- och kursplaner
Befintlig funktionalitet | Fas 1 | Fas 2 | Ingår ej |
2.11 Ändra, ta bort, avveckla utbildnings- och kursplaner. | Automatisk översättning i systemet (möjlighet att integrera mot tredjeparts produkter finns). | ||
2.12 Versions-/revisionshantera förändringar. | |||
2.13 Tillgång till revideringsinformation (vem som ändrat vad och när). | |||
2.14 Förhandsgranska utbildnings- och kursplaner. | |||
2.15 Processtöd (se Hantera process för utbildningsutbudet). | |||
2.16 Möjlighet att göra vissa ändringar i kursplaner som inte innebär att de studenter som redan läser kursen behöver tillfällesbytas. | |||
2.17 Möjlighet att titta på tidigare versioner av kurser/ kursplaner/ utbildningsplaner. |
- Hantera process för utbildningsutbudet
Befintlig funktionalitet | Fas 1 | Fas 2 | Ingår ej |
3.11 En process som består av ett valfritt antal processteg. | |||
3.12 Möjlighet att namnge processtegen lokalt. | |||
3.13 Ett processteg kan avse antingen ett arbetssteg eller en beslutspunkt med flera beslutsalternativ. | |||
3.14 Möjlighet att definiera per lärosäte vad som måste vara klart i varje processteg exempelvis vilken information som hör hemma i respektive processteg (t ex utbildningsområde krävs i steg 12). | |||
3.15 Det finns möjlighet att tilldela ett processteg till en eller flera roller och definiera vad rollerna kan göra i stegen. | |||
3.16 Processtegen kan ske sekventiellt eller parallellt. | |||
3.17 Processtegen kan var associerade med någon form av beslut som kan innebära att processen avbryts eller går vidare till nästa steg/tillbaka till ett tidigare steg. | |||
3.18 Ett beslutsalternativ kan aktivera en åtgärd, t ex att byta från status utkast till påbörjad (från en fördefinierad mängd). | |||
3.19 Ett beslutsalternativ kan leda till ett beslut som loggas. Beslutet avser ett specifikt objekt (t ex en specifik kursplan, utbildning, tillfälle). | |||
3.20 Styra påminnelser, aviseringar och stopptider till roll eller funktion. | |||
3.21 En arbetsprocess avser en eller flera utbildningstyper. | |||
3.22 Möjlighet att definiera vilket processteg som motsvarar vilken status i Ladok (t ex när processteg 7 är klart är utbildningen i status påbörjad). | |||
3.23 Möjlighet att ändra i definierade processer. | |||
3.24 Möjlighet att definiera ingångsvärden för att en process ska starta. |
- Systemadministration
Befintlig funktionalitet | Fas 1 | Fas 2 | Ingår ej |
Administrera behörigheter. | 4.11 Styra behörigheter på en finare nivå exempelvis attribut, utbildningsnivå, organisation, status, utbildningstyp, specifik utbildning och processteg. | 4.21 Styra så att enbart lokala grunddatavärden visas. | |
4.12 Möjlighet att hantera sena förändringar och rättningar (registervård) inom ramen för funktionaliteten i Utbildningsinformation i Ladok. Möjligheterna kommer att utökas under 2020. |
- Fastställa utbildning, utbildnings- och kursplaner
Befintlig funktionalitet | Fas 1 | Fas 2 | Ingår ej |
5.11 Dokumentera beslutsuppgifter t.ex. beslutsfattare och datum. Beslutsfattare ska kunna kopplas till specifik utbildning (behörighetsmässigt). | Attestering/digital signering av beslut i systemet. |
- Göra utbildning, utbildnings- och kursplaner tillgängliga
Befintlig funktionalitet | Fas 1 | Fas 2 | Ingår ej |
6.11 Möjliggöra integration till webb genom att tillhandahålla en tolkningsbar representation av utbildningen via REST och feeds. | Förhandsgranska färdig webbversion av utbildnings- och kursplaner. | ||
6.12 Möjliggöra presentation av utbildningen på webb via t.ex. pdf. Förhandsgranska pdf av utbildnings- och kursplaner. | |||
6.13 Hantera litteraturlistor (via fritext eller grunddata som lärosätet underhåller själv t.ex. via integration till bibliotekssystem). | 6.23 Tillhandahålla litteraturlistor till bibliotekssystem enligt europeisk standard. | Import av information från bibliotekssystem. | |
6.14 Tillhandahålla kurs- och utbildningsplaner inkl alla beslutade versioner. |
- Skapa och hantera utbildningstillfällen
Befintlig funktionalitet | Fas 1 | Fas 2 | Ingår ej |
Skapa utbildnings- och tillfällesinformation. | 7.11 Möjliggöra generering av tillfälleskoder. | ||
Ändra, ta bort, ställa in. | 7.12 Möjlighet att kopiera enstaka och flera tillfällen från tidigare utbud. | ||
Möjlighet att flytta tillfällen mellan versioner. | 7.13 Möjlighet att flytta tillfällen mellan versioner i alla statusar. | ||
7.14 Förifyllda värden. | |||
7.15 Endast relevanta värden för lärosätet är valbara. | |||
7.16 Masshantering av enskilda attribut (dvs ett i taget). | |||
7.17 Möjlighet att ändra information som ärvts från utbildningen. | |||
7.18 Lärosätesspecifika attribut (möjlighet att skapa egna attribut per lärosäte). | |||
7.19 Möjlighet att generera webblänk till utbildningstillfället. |
- Tillgängliggöra utbildningsutbudet
Befintlig funktionalitet | Fas 1 | Fas 2 | Ingår ej |
8.11 Möjliggöra integration till webb genom att tillhandahålla en tolkningsbar representation av utbildningstillfällen samt rekryteringsinformation via REST och feeds. |
- Placera och publicera utbildningstillfällen i kurspaketeringstillfällesstruktur
Befintlig funktionalitet | Fas 1 | Fas 2 | Ingår ej |
Lägga in innehåll i kurspaketeringstillfällesstruktur. | 9.11 Förbättrad användbarhet i befintlig funktionalitet exempelvis: lägga in innehåll i flera strukturer parallellt, förbättrat användargränssnitt. | ||
Möjlighet att publicera kurspaketeringstillfällesstrukturer med olika antagningsförfaranden för en kurspaketering. | 9.12 Använda innehåll från befintlig tillfällesstruktur som grund för ny. |
- Exportera utbud till antagningssystem
Befintlig funktionalitet | Fas 1 | Fas 2 | Ingår ej |
Konstruktion av XML för export till antagningssystem. |
- Söka information om utbildnings- och kursplaner samt utbud
Befintlig funktionalitet | Fas 1 | Fas 2 | Ingår ej |
Söka utbildning inom utbildningsform. | 11.11 Fler parametrar för utsökning. Möjlighet att söka på attribut t ex finansieringsform, förkunskapskrav, huvudområde. | 11.21 Möjlighet att söka på fler attribut. | |
11.12 Användbarhets-förbättringar vad gäller sortering och filtrering i listvyer. | |||
11.13 Förbättrad möjlighet till överblick över utbudet. Möjlighet att granska det som ska utannonseras i sin helhet. |