Kommunikatör i Ladokkonsortiet

Kommunikatör i Ladokkonsortiet

Beskrivning av Konsortiet och dess verksamhet

Ladok är ett nationellt system till stöd för högre utbildning i Sverige, som ger lärosätena stöd för olika delar av den studieadministrativa processen. Ladok ska underlätta för lärosätena att uppfylla regelverk och krav på uppföljning från regering och centrala myndigheter, samt att för egna behov kunna följa sina studenter.

Systemet ägs av lärosätena tillsammans genom ett konsortium. För närvarande ingår 37 högskolor i Konsortiet, samt Centrala studiestödsnämnden (CSN).

Lärosätena ansvarar för och äger datat i Ladok. Ladokkonsortiet ansvarar för vidareutveckling, förvaltning, support och drift av det gemensamma systemet.

Rollbeskrivning

Kommunikatören är den person som har ansvar för att lärosätena hela tiden upplever att de får god information om Ladok och konsortiets tjänster. De främsta kanalerna för information är webbsidor och epostutskick men även fysiska träffar och e-möten är viktiga för att sprida information. Den viktigaste egenskapen är att du gillar att kommunicera budskap på ett sätt anpassat till målgrupperna för informationen.

Kommunikatörens arbetsuppgifter omfattar bland annat att:

  • Ta fram och underhålla konsortiets kommunikationsplan samt driva aktiviteterna som beskrivs i planen
  • Genomföra intervjuer, skriva och sammanställa informationsmaterial till ladok.se samt nyhetsbrev
  • Säkra att webbplatsen ladok.se är levande och uppdaterad
  • I samarbete med systemutvecklare anpassa mallar och komponenter i webbplatsverktyget för ladok.se
  • Underhålla konsortiets dokumentmallar
  • Delta i och rapportera från konsortiets större möten och konferenser

Önskvärd profil

Önskvärda kvalifikationer och egenskaper för rollen är:

– Erfarenhet som kommunikatör

– Dokumenterat god kommunikationsförmåga

– Kännedom om studieadministrativa processer och Ladok

– God samarbetsförmåga

 

Meriterande är:

– Erfarenhet av att hålla i möten och workshops

– Lärosätesöverskridande samarbete

– Erfarenhet av arbete med verktyget WordPress

 

Omfattning och placeringsort för rollen

Rollen innebär ett uppdrag om ca 50%. Det är önskvärt att start sker senast i februari 2020 men exakt datum överenskommes med lärosätet. För att vara aktuell för denna roll ska man vara anställd hos en konsortiemedlem och avtal om uthyrning till Konsortiet överenskommes med konsortiechefen. Arbetsplatsen är på det egna lärosätet, men resande inom Sverige förekommer.

Läs mer om hur det fungerar att vara uthyrd till konsortiet på https://ladok.se/om-oss/detta-ar-ladokkonsortiet/jobba-i-ladokkonsortiet.


Kontaktpersoner och ansökan

För mer information om uppdraget kontakta ansvarig för Kommunikation Malin Zingmark eller konsortiechef Mauritz Danielsson.

Malin Zingmark, malin.zingmark@ladok.se, 070-332 2006
Mauritz Danielsson, mauritz.danielsson@ladok.se, 070-655 3353

Ansökan med angivna referenser skickas till Malin Zingmark senast 2019-12-15.

 

2019-11-13 | Malin Eivergard